Strona archiwalna

Na tej stronie znajdują się numery archiwalne kwartalnika od 1 (2010) do 53 (2023). Począwszy od numeru 54 kwartalnik znajduje się pod tym adresem.

 

Słowa kluczowe: Media wizualne Rosja Wydarzenie medialne edukacja medialna estetyka estetyzacja intencja komunikacyjna komunikacja kultura kultura wizualna medioznawstwo obraz olimpiada teatr tożsamość wspólnota

KMT 2014 nr 2 Pobierz PDF

Katarzyna Flader-Rzeszowska,

The Aesthetics of Dream and Fairly Tale at the Service of a New Russia Founding Myth. The Opening Ceremony of Sochi Olympics 2014

Źródło: Katarzyna Flader-Rzeszowska, The Aesthetics of Dream and Fairly Tale at the Service of a New Russia Founding Myth. The Opening Ceremony of Sochi Olympics 2014, "Kultura - Media - Teologia", 2014( 17) nr 2, s. 9-21.

DOI: 10.21697/kmt.17.1

The article is dedicated to decoding signs and symbols that were included in the artistic performance at the opening ceremony. The author starts with rendering a definition of a fairy tale and with the terms and conclusions proposed by Bruno Bettelheim, in the Konstantin Ernst's show, the author unveils elements of a fairy-tale aesthetics: theme, delivery, protagonists, objects, and the aim. Also, the artistic performance bears many features of the poetics and language of a dream, which correspond with the works of Erich Fromm dedicated to this topic. The aesthetics of a dream and a fairy tale used in the show are utilized, as the author maintains, to create a founding myth of "new Russia" under the governance of Vladimir Putin. Subjectively selected elements from history, use of symbols, music, historic and literary figures, pieces of art, colors - all of these were the ingredients of the base of Russia's founding myth, a state reborn after the demise of the Soviet Union. The author argues that the show which opened the athletes' Olympic competition was an element to build an image of imperial Russia, a performance in the service of the state propaganda.

O autorach

Katarzyna Flader-Rzeszowska

ORCID: 0000-0002-4110-9788

prof. UKSW – historyk teatru, wykładowca akademicki. Ukończyła Wydział Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza oraz Wydział Nauk Historycznych i Społecznych na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, absolwentka Podyplomowych Studiów Humanistycznych w Polskiej Akademii Nauk. Doktorat i habilitację uzyskała w Instytucie Sztuki PAN. Adiunkt w Katedrze Dialogu Wiary z Kulturą UKSW. Redaktor naczelna kwartalnika „Kultura – Media – Teologia”, redaktorka miesięcznika „Teatr”. Autorka książek "Wypowiedzieć człowieka. Poezjoteatr Tadeusza Malaka" (Wrocław 2016), "Teatr przeciwko śmierci. Kryptoteologia Tadeusza Kantora" (Warszawa 2015), "Wędrowanie... Jednoosobowy teatr Wiesława Komasy" (Wrocław 2014), "Promieniowanie rapsodyzmu. W kręgu myśli i praktyki teatralnej Mieczysława Kotlarczyka" (Warszawa 2008), współautorka publikacji "Miejsca teologiczne w kulturze wizualnej" (Kraków-Warszawa 2013). Wielokrotna laureatka konkursów recytatorskich i festiwali teatrów jednego aktora.
Informacje
Numery

Zobacz wszystkie numery

Linki
Inne informacje

Używamy plików cookies do mierzenia ruchu na stronie. Więcej na ten temat...